Studiu asupra rolurilor BIM la nivel global și posibilități de implementare la nivelul României

Întrebarea care este de interes zilele acestea este: avem sau nu nevoie de introducerea unor meserii / ocupații BIM în COR în România sau sunt suficiente cunoașterea cerințelor / sarcinilor necesare pentru rolurile BIM din proiectele de construcții? 

Propunere competențe pentru Rol BIM (nu ocupație) pentru România

Dar întâi să vedem ce este o meserie și ce este un rol.

Meseria/ocupația oficială este o poziție permanentă în cadrul unei organizații sau a unei cariere (clasificări naţionale, ex. ISCO/ISCO-derivate, SOC UK, SOC SUA, ANZSCO etc.). Are un titlu, un set de competențe standardizate și o cale de dezvoltare clară. Este statică și instituționalizată. Este un titlu de profesie recunoscut în registrul ocupațiilor (COR în România, ESCO la nivel european, ISCO internațional). Meseria stabilește o identitate profesională, fișă de competențe, un traseu educațional reglementat și recunoaștere legală. Așa cum sunt meseriile de „Inginer constructor”, „Arhitect” sau „Tehnician desenator”. 

Rolul este o funcție temporară sau contextuală într-un proces sau proiect specific. Definește responsabilități și sarcini pentru atingerea unui scop. Este dinamică și dependentă de context. Astfel, rolurile BIM sunt reglementate în general de standarde (ISO 19650, UNI 11337, VDI 2552, UK BIM Framework). Rolurile BIM sunt funcții temporare sau atribuții în cadrul unui proiect. 

Principalele roluri definite de standarde și ghiduri sunt flexibile, adaptare la proiect, printre cele mai comune se regăsesc: 

  • BIM Manager/Lider – guvernanță informațională, coordonare strategică.
  • BIM Coordonator – coordonare interdisciplinara.
  • BIM Specialist/Tehnician/Modelator – specific unei discipline – modelare și codificare informații.
  • Information/CDE Manager – administrare platformă de date comune.

Implementarea BIM la nivel global a trecut de la etapa de recomandare la cea de mandate (obligatoriu), în special pentru proiectele finanțate din fonduri publice. Strategia diferă: unele țări impun BIM doar pentru infrastructură, altele pentru toate clădirile publice, iar câteva (precum Singapore sau Finlanda) chiar și pentru sectorul privat.

Cadrul acceptat de experți și de țările lider este că BIM nu este o meserie separată, ci un set esențial de competențe pentru TOATE meseriile construcțiilor din secolul 21.“BIM” este, în general, o abilitate/specializare/funcţie transversală (digital skill), aplicată în cadrul meseriilor/ocupațiilor existente (de ex. ingineri, desenatori/modelatori, managerii de proiect, tehnicienii din construcţii). 

Definiția ISCO precizează că ocupaţia este “un set de joburi cu activităţi similare” — iar nu o tehnologie ori metodologie. https://ilostat.ilo.org/methods/concepts-and-definitions/classification-occupation/

Țările care au implementat BIM în proiectele de construcții la nivel național pot fi împărțite în două categorii: cu BIM mandates naționale complete (obligativitate guvernamentală), (tabelul 1) ca Regatul Unit, Germania, Singapore, Italia, Franța, țările nordice, Dubai (UAE) etc,  și cu mandate în curs de implementare sau cu cerințe voluntare puternice, ca Olanda, Austria, SUA, Australia, etc (tabelul 2). De exemplu în SUA și Australia obligativitatea poate fi la nivel de agenție sau stat, creând un mozaic de reglementări.

Multe proiecte finanțate de UE cer, din ce în ce mai des, implementarea BIM ca o cerință a contractului, ceea ce forțează adoptarea în țări precum Croația, Polonia, Slovenia, etc.

DomeniuȚări cu mandat obligatoriu
Infrastructură (Autostrăzi, Tuneluri)Germania, Italia, SUA (USACE), Marea Britanie, China, Singapore
Clădiri Publice (Spitale, Școli)UK, Italia, Franța, Chile, Spania, SUA (GSA), Singapore
Sector Privat (Clădiri Mari)Singapore, Dubai (peste 20 etaje).
Avize/Autorizații de ConstruireSingapore (CORENET), Dubai, Shanghai, Finlanda, Estonia
Tabel 1

În China este un ecosistem de mandate, ierarhic și extrem de puternic, din Politica Națională -> Planuri Quinquennale -> Standarde Naționale -> Mandates Locale -> Cerințe ale Clienților Mari (privați și de stat). Nu poți lucra la un proiect major în China fără BIM.

Cadrul legislativ este clar și ierarhizat: politica națională top-down (de la Consiliul de Stat – direcții generale pentru inovare și digitalizare), Standarde Naționale (GB Standards), standarde Industriale și de asociație profesională (precum CABR Centrul Chinezesc de Cercetare în Construcții și China BIM Union) și standarde și ghiduri locale (fiecare oraș/provincie își adaptează cerințele naționale la contextul local).

În februarie 2019, Ministerul Resurselor Umane și Securității Sociale (MoHRSS) a adăugat oficial “BIM Modeler” în lista de ocupații noi, iar în februarie 2022, a publicat “National Occupational Skill Standards for BIM Modelers”, definind în detaliu nivelurile de competență (de la 4 la 1, de la elementar la avansat), cerințele de cunoștințe și abilități, precum și conținutul examenelor.

A fost prima dată când o țară majoră introduce un titlu BIM direct în registrul ocupațional național și a creat o cale oficială de certificare națională, și din cunoștințele noastre, este singura la nivel global. De asemenea, stimulează universitățile și institutele vocaționale să creeze programe dedicate pentru această nouă meserie.

Dar, în contextul chinezesc, titlul este încă predominant pentru nivelul tehnic/tehnologic (Modeler). Rolurile de nivel superior (BIM Manager, BIM Coordinator) sunt încă considerate competențe ale inginerilor și arhitecților cu experiență.

Țări care AU meserii BIM oficiale (cu coduri)

ȚaraExistă Cod în Registrul Național de Ocupații?Există Cod/Definiție în Norme/Ghiduri Naționale?Situația Reală & Mecanismul de Recunoaștere
ChinaDAPolitica națională, Standard GB, standarde profesionale și ghiduri locale 
FranțaNU (în ROME – registrul ocupațional)DA. Référentiel des métiers de la maquette numérique definește 6 roluri: Coordinateur BIM, Manager BIM, Assistant BIM, etc.Recunoaștere prin standard de industrie. Cadrul este recunoscut de toată industria și de autoritățile contractante. Este cel mai apropiat de o “standardizare națională” fără a fi în registrul statistic.F1104 : Desen peisagistic și de construcții care conține și Modelator BIM, Desenator/Proiectant BIM.F1106 : Inginerie Civilă și Studii: care conține și Manager BIM, Coordonator BIM, Inginer BIM, Manager de proiect BIM.
SUANU (în SOC – Standard Occupational Classification)NU, în sensul unui standard național. Exista NBIMS-US (National BIM Standard) care descrie competențe, dar nu definește meserii cu titluri unice.Recunoaștere prin certificări de piață. Meseriile (BIM Manager, Coordinator) sunt definite de cererea pieței și de certificări private (Autodesk, AGC, NBIMS).In SOC – meserii care includ rolurile BIM (O*NET BIM Technician, BIM Specialist):17-1011.00 Architects, Except Landscape and Naval17-3011.00 Architectural and Civil Drafters
GermaniaNU (in Klassifikation der Berufe – KldB 2010)VDI 2552 a introdus profiluri ocupaționale recunoscute de industrieGerman Classification (Klassifikation der Berufe – KldB 2010):214: Ingenieurwissenschaftliche und ähnliche Berufe (Engineering and similar professions).251: Anwendungsprogrammierer und Softwareentwickler (Application programmers and software developers).712: Bau- und Anlagenbauer (Construction and plant fitters)International Standard (ISCO-08):2141: Architects (Architekten).2142: Engineering Professionals (Bauingenieure, Maschinenbauingenieure etc.)
ItaliaNUUNI 11337-7 definește roluri BIM; autoritățile recunosc unele ocupații la nivel regionalUNI 11337-7 definește roluri BIM; autoritățile recunosc unele ocupații la nivel regional
Australia & New ZealandNU în ANZSCO (Australian and New Zealand Standard Classification of Occupations).Definite în ANZ BIM Handbook
Mandate și Reglementări (Statale, nu Federale)
BIM specialist ca sub-ramură a meseriilor:312111: Architectural Draftsperson (Desenator Arhitectural).312211: Civil Engineering Draftsperson.
Tabel 2

În 2021-2022 în Australia, industria a făcut lobby puternic la Biroul de Statistică (ABS) pentru a introduce coduri noi precum “Digital Engineering Manager” sau “BIM Specialist”. Autoritățile au respins crearea de coduri noi. Motivul oficial a fost că BIM/Digital Engineering este o “modalitate de a lucra” și o “competență tehnologică”, nu o meserie fundamental diferită de inginerie sau desen tehnic.

Ca o consecință, aceasta poate să creeze mari probleme la imigrație. Un BIM Manager expert din Europa, care aplică pentru viză, este evaluat ca “Desenator”, ceea ce îi scade punctajul, deși salariul și responsabilitățile lui sunt de nivel de Director.

Țări care NU au încă meserii BIM oficiale, dar au roluri BIM standardizate

ȚaraExistă Cod în Registrul Național de Ocupații?Există Cod/Definiție în Norme/Ghiduri Naționale?Situația Reală & Mecanismul de Recunoaștere
Marea Britanie (UK) nu are ocupații BIM în SOC (Standard Occupational Classification)UK BIM FrameworkPrimul mandat guvernamental formal BIM Level 2 -> iSO19650 BIM Managers – încadrați ca 2436: Construction project managers sau 1122: Production managers and directors in construction. BIM Coordinators și Modelers – încadrați la 3121: Architectural and civil drafters sau ca 2435: Chartered architectural technologists.
FinlandaNU – mandate BIM la nivel guvernamental, dar fără ocupații BIM înregistrateCOBIM (Common BIM Requirements) sau în finlandeză Yleiset tietomallivaatimuksetVol 11 – “Managementul proiectelor BIM”  definește explicit rolurile: BIM Coordinator (Tietomallikoordinaattori): Definit ca responsabilul principal pentru integritatea modelelor combinate. Discipline BIM Coordinator: Fiecare specialitate (Arhitectură, Structură, MEP) trebuie să aibă propriul coordonator desemnat. Accentul se pune masiv pe IFC (OpenBIM). Competența cerută este capacitatea de a gestiona fișiere IFC, nu un soft specific.
NorvegiaNU =  mandate BIM la nivel guvernamental, dar fără ocupații BIM înregistrateStatsbygg (Administrația Clădirilor Publice – Standard NS 8360 (BIM pentru clădiri).Manualul Statsbygg (SIMBA) definește responsabilitățile:Coordonatorul BIM este mandatat să verifice coliziunile și să valideze calitatea datelor (MMI – Model Maturity Index). Norvegia pune accent pe responsabilitatea juridică. Dacă modelul are erori în șantier, se caută cine a avut rolul de BIM Coordinator cf NS 8360recunoaște certificarea buildingSMART
SingaporeNU – nu a oficializat meseriile BIM prin lege, ci a oficializat competențele și procesele BIMSkills Framework for Built EnvironmentGuvernul, prin SSG (SkillsFuture Singapore) și BCA (Building and Construction Authority), a creat o “hartă” oficială a competențelor.
Polonia, Slovenia, Croația, Austria, Belgia, Olanda – roluri BIM bine definite în ghiduri, nu în registremodelul european de tranziție BIM este o competență/specializare atașată profesiilor de bază (Arhitect, Inginer)
Dubai (UAE) – NU – EAU (MoHRE),mandat BIM prinCirculara 196 (2013)Circulara 207, 2015reglementează livrabilele și procesul, nu titlulCertificare și educație
Tabel 3

În UK, nu e important cum te cheamă, ci ce livrezi (informațiile structurate cerute de ISO 19650)

Filozofia nordică spune: “BIM este modul în care construim azi. Dacă ești inginer în 2024, trebuie să știi BIM.” Ei consideră că a crea o meserie separată de “BIM Specialist” ar fi un pas înapoi, pentru că ar permite inginerilor “vechi” să refuze digitalizarea. Rolurile BIM sunt reglementate funcțional (Manager, Coordinator, Specialist, Information Manager), dar integrate în ocupațiile existente (inginer, arhitect, tehnician).

Context pentru România: În prezent, în România nu există un mandat general obligatoriu prin lege pentru toate lucrările publice, dar BIM este cerut punctual în caietele de sarcini pentru proiecte mari de infrastructură (CNIR) și este menționat în Foaia de parcurs BIM din 2022, care prevede o tranziție către obligativitate în perioada 2025-2028.

Definirea meseriilor BIM în COR ar duce doar la inflația meseriilor din domeniul construcțiilor și confuzia încadrărilor în acest domeniu.

Țările care au deja un nivel de BIM avansat consideră că la finalizarea implementării digitalizării în proiectele de construcții inclusiv rolurile BIM vor dispărea de la sine. 

Contextul Uniunii Europene

In ESCO v1.2.1 exista doar BIM consultant: ESCO descrie BIM consultantul ca orientat către client: il sfătuiește, ghidează și evaluează clientul, iar în practică oricare din celelalte niveluri de roluri (Lider, Coordonator etc) pot îndeplini funcția de Consultant BIM pe o cerință/nevoie specifică a unui client. Asta înseamnă că este un rol redundant dacă este propus în același palier cu celelalte, sau viceversa.

European openBIM Forum și proiectul openBIM Harmony 

European openBIM Forum este un consorțiu de 25 de țări europene cu o abordare paneuropeană a bunelor practici în BIM. Reunirea eforturilor naționale într-o abordare europeană comună și aliniată, pentru a dezvolta un sector al construcțiilor digitale de nivel mondial. https://openbimforum.eu/

openBIM Harmony este un cadru (framework) consecvent de ghiduri, cerințe de informații predefinite și șabloane care aduc claritate și aliniere în modul în care specificăm, agream și livrăm informații în proiectele BIM. A fost dezvoltat în cadrul European openBIM Forum ca un efort comun de armonizare a cadrelor existente la nivelul țărilor și de furnizare a unei baze comune pentru implementare. Nu este un set de reguli rigide, ci o abordare recomandată, concepută să fie practică, flexibilă și adaptabilă iar profesioniștii din industrie o pot folosi pentru învățare, ca material de referință sau ca sprijin în proiecte.

În documentul template de EIR-BEP regăsim și un tabel cu BIM Functions:

BIM Functions
BIM-DBIM Discipline ManagerThe discipline’s contact person for coordination and interaction regarding BIM implementation. Ensures that the assigned discipline delivers models with agreed information in the project.
BIM-CBIM CoordinatorSets up routines for BIM-supported interaction, interdisciplinary coordination and quality assurance with BIM in projects. Coordinates models from
BIM-LBIM LeaderThe company’s central BIM manager. 
Tabel 4 – openBIM Harmony

Se poate observa alinierea cu ISO 19650, unde există palierele

Appointed Party – Subcontractor, de regulă, pe o disciplină

Lead Appointed Party  – Proiectant General / Antreprenor General / PM

Lead Appointing Party – Clientul 

De ce NU ar fi nevoie de ocupațiile BIM? 

  1. Ar crea posibile bariere pentru cei din UE sau din afara UE să lucreze în România. Exista risc de încălcare a libertății de profesare, aspect identificat de Australia care a renunțat la ideea de ocupații.
  1. Riscul de fragmentare și de “silo-uri”: Proiectele de construcții moderne promovează integrarea și colaborarea. Crearea de “ingineri BIM” separați de “ingineri structuriști” ar duce la noi bariere, la “noi triburi de specialiști”. Arhitecții și inginerii s-ar putea simți exonerați de a învăța BIM, lăsând “specialiștilor”.
  1. Încetinirea inovării și rigiditate: BIM și instrumentele digitale evoluează extrem de rapid. O meserie oficializată prin programe de studii și reglementări s-ar putea schimba foarte greu, riscând să devină depășită odată cu dezvoltarea tehnologiei.
  2. Contrazice natura BIM: BIM este un proces și o metodologie, nu o disciplină de sine stătătoare. Forța sa este să îmbunătățească meseriile existente. Să fii un arhitect bun în secolul 21 înseamnă să știi și BIM. Separarea subminează acest principiu.
  3. Modelul de succes al țărilor lider: Majoritatea țărilor avansate (SUA, UK, Germania, țările nordice) NU au creat meserii BIM oficiale. Ele au integrat competențele BIM în meseriile existente. Certificările sunt pentru competențe, nu pentru titluri.
  4. Problema responsabilității legale: În construcții, responsabilitatea legală pentru proiectare și siguranță o poartă arhitecții, inginerii autorizați și verificatorii de cerință de calitate. Un “Tehnician BIM” nu își poate asuma această responsabilitate. Rolurile BIM (coordinator, manager) gestionează procesul informational, nu înlocuiesc autoritatea de proiectare.
  5. Ce încadrare ar trebui sa aibă un funcționar public care verifica predarea unui model de informații (BIM) în cadrul unei licitații?
  6. Dacă propunem 5 meserii BIM, e necesara și meseria de verificator BIM? 

Nu ar trebui să ne concentrăm pe crearea unor ocupații BIM separate și oficiale în registrele ocupaționale. 

Cum am putea în schimb, să ridicăm nivelul digitalizării industriei construcțiilor în România:

  1. Să integrăm BIM ca o competență obligatorie în ciclurile de licență și masterat ale meseriilor tehnice existente (la facultățile de Arhitectură, Inginerie Civilă, Instalații etc.)
  2. Adoptăm standardul internațional de proces BIM (ISO 19650) și să creăm anexe sau norme locale, ca ghiduri pentru toate proiectele publice majore. În acestea pot fi definite foarte clar rolurile în proiect.
  3. Creăm un cadru național de competențe (nu de meserii) BIM (inspirat din Singapore sau Franța) care să descrie competențele necesare pentru diferite roluri BIM și care pot fi asumate de diferite meserii. De exemplu, Rolul de BIM Coordinator poate fi îndeplinit de un inginer constructor / structurist cu competențe BIM, un arhitect cu competențe BIM sau un inginer MEP cu competențe BIM, aliniate cu experiență de lucru în profesie de x ani.
  4. Stimulăm certificările de competențe BIM (ex.: ISO 19650, acreditări buildingSMART) recunoscute internațional pentru profesioniști, a celor care le-au obținut și care pot dovedi că stăpânesc procesul BIM, pe lângă licența lor profesională de bază.
  5. Definirea clară a rolurilor în proiecte aliniat cu standardul ISO 19650.

Astfel, vom avea nu “ingineri BIM”, ci INGINERI (civili, instalații) care sunt experți în BIM. Nu “arhitecți BIM”, ci ARHITECȚI care generează modele de informație și colaborează digital. Aceasta este calea spre o industrie integrată, inovatoare și competitivă.

Ar fi util ca o țară să aibă meserii BIM doar dacă:

  • există un mandat BIM obligatoriu,
  • există programe educaționale aliniate
  • piața muncii solicită clar astfel de ocupații

În rest, rolurile BIM sunt suficiente, iar standardele ISO 19650 și ghidurile naționale sunt de ajuns pentru definirea responsabilităților.

Meseriile BIM (coduri oficiale) pot aduce beneficii (statistică, reglementare), însă introducerea lor trebuie cântărită: cost-beneficiu administrativ, flexibilitate în faţa schimbării tehnologice şi compatibilitate cu clasificările internaţionale (ISCO, SOC, ANZSCO etc.).

Tabel – Mandate BIM Naționale Complete (Guvernamentale)

MandatAnDomeniul de aplicareSpecificații
Regatul Unit (UK)UK BIM Framework (fostul “BIM Level 2 Mandate”)2016Toate proiectele de construcții finanțate din fonduri publice (public sector) în Anglia, Scoția, Țara Galilor și Irlanda de Nordconformitatea cu un set de standarde (PAS 1192-2, etc.), acum înlocuite cu ISO 19650, care definește procesul de management al informației pe întreg ciclul de viață al construcției.
GermaniaStufenplan Digitales Planen und Bauen (Planul treptat pentru proiectarea și construcția digitală)Anunțat în 2015, cu etape progresive până în 2020Toate proiectele de infrastructură de transport federală (drumuri, poduri, căi ferate) și clădiri noi ale guvernului federal cu o valoare mai mare de 25 de milioane EUR. Fiecare land poate avea propriile sale reglementăriImplementarea treptată, începând cu modelarea 3D, apoi cu date (4D, 5D) și în final managementul informației (BIM). Se bazează pe standardele DIN SPEC 91391 și ghidurile V-Modell
FranțaLe Plan Transition Numérique dans le Bâtiment (Planul de tranziție digitală în construcții)Anunțat în 2018 (Plan BIM 2022), extins și consolidatToate contractele publice de construcții și lucrări publice (marchés publics de construction et de travaux publics)Se impune progresiv utilizarea Maquetă Numerică (Modelul Digital) conform ghidurilor Référentiel National. Etapa 1 (2022) se concentra pe proiecte experimentale, iar acum se extinde la mai multe tipuri de proiecte. Se cere livrarea unui model digital și a unui DPI (Dossier des Ouvrages Exécutés Numérique – dosarul digital al lucrărilor executate)
ItaliaDecretul Ministerial n. 560 din 01/12/2017Intrat în vigoare progresiv începând cu 2019Proiectele publice de lucrări publice (lucrări de inginerie civilă) cu o valoare mai mare de 100 de milioane EUR. De atunci, pragurile au fost coborâte și extinseSe impune metoda și procesul BIM conform standardului italian UNI 11337. Aplicația este obligatorie pe întreg ciclul de viață al proiectului (proiectare, execuție, mentenanță)
PoloniaRegulamentul Ministrului Dezvoltării și Tehnologiei din 2021 (în vigoare din 2022)Aplicare obligatorie din 2023Proiecte publice care depășesc anumite praguri de valoare:Clădiri: peste 50 milioane PLN (aprox. 11 milioane EUR).Lucrări de inginerie civilă (infrastructură): peste 100 milioane PLN (aprox. 22 milioane EURSe cere aplicarea BIM conform cerințelor din standardele poloneze și europene (PN-EN ISO 19650). Definește clar rolurile (BIM Manager etc.)
Emiratele Arabe Unite (în special Dubai)Dubai BIM Mandate (din partea Dubai Municipality)Intrat în vigoare treptat începând cu 2013. Din 2024, aplicarea este complet obligatorieToate proiectele de construcții care depășesc o anumită dimensiune:Clădiri cu o suprafață construită mai mare de 40,000 sq.ft (aprox. 3,700 mp).Clădiri mai înalte de G+1 (parter + 1 etaj).Toate clădirile guvernamentale, indiferent de dimensiune.Supraviețuirea digitală a proiectelor pentru aprobare (planuri de construcție), coordonare și permis de construcție. Este un mandat foarte tehnic și strict.
SingaporeBCA BIM Mandate (Building and Construction Authority)Implementat treptat începând cu 2010Toate proiectele de construcții care primesc finanțare substanțială de la guvern sau sunt sub jurisdicția autorităților publice. Praguri:2015: Toate proiectele de clădiri noi > 5,000 mp.Și mai departe: Extins la proiecte de renovare și infrastructurăSe impune utilizarea BIM pentru supraviețuirea planurilor. BCA oferă și un program masiv de subvenții și acreditări pentru companii și profesioniști.
FinlandaRakennusteollisuuden BIM-ohje 2012 (Ghidul BIM pentru Industria Construcțiilor) și cerințele Senate Properties (agenția de proprietăți a statului)Aplicat de mai mulți ani. Senate Properties a impus BIM obligatoriu pentru toate proiectele sale încă din 2007.Toate proiectele de construcții și renovare ale proprietății statului (Senate Properties). Este un mandat al clientului principal, dar are un efect de piață foarte puternic.Un exemplu clasic de mandat “de la client”, care a făcut ca Finlanda să fie un lider european în BIM
NorvegiaCerințele Statsbygg (agenția guvernamentală de proprietate și construcții) și Bane NOR (infrastructura feroviară)Implementat de către agențiile cheie de stat începând cu 2010.Toate proiectele noi ale Statsbygg și Bane NOR (clădiri publice, universități, spitale, stații de cale ferată, tuneluri)BIM obligatoriu conform Standard Norge 8301:2018. Se cere colaborare bazată pe model (CDE) și livrarea unui model digital de predare
OlandaRijkswaterstaat (Agenția pentru Lucrări Publice și Gestionarea Apelor) a introdus cerințe BIMImplementat treptat în ultimul deceniuToate proiectele de infrastructură majoră (poduri, tuneluri, autostrăzi, lucrări hidrotehnice) gestionate de RijkswaterstaatProcesul BIM conform standardelor NEN-EN-ISO 19650 și ghidurilor olandeze (NLCS – Dutch National Annex)
Tabel 5

Tabel – Țări cu Mandate în Curs de Implementare sau cu Cerințe Voluntare Puternice

Reguli nationaleReguli regionale
BelgiaBIM Vlaanderen promovează un cadru și îl recomandă pentru achizițiile publiceÎncă nu este strict obligatoriu la nivel național, dar este intens promovat
AustriaAustria Federal Railways (ÖBB) a introdus BIM obligatoriu pentru proiecte majore.Nu există un mandat național general, dar cerințele clientilor mari (statul, ÖBB) creează obligativitatea de facto.
Croația & SloveniaNu există mandate naționale. Adopția este condusă de cerințele investitorilor internaționali și de proiecte UE finanțate.
Statele UniteNu există un mandat BIM federalExistă mandate la nivel de stat și local (ex.: Wisconsin, Texas pentru anumite departamente) și mandate puternice ale agențiilor federale specifice:GSA (General Services Administration): BIM obligatoriu pentru toate proiectele de proiectare a clădirilor federale noi.US Army Corps of Engineers (USACE), NASA, Departamentul Veteranilor (VA): Toate au propriile lor cerințe BIM obligatorii pentru proiecte.
AustraliaNu există un mandat BIM naționalGuvernul federal australian și unele guverne statale (New South Wales, Victoria) au politici care cere sau recomandă puternic BIM pentru proiectele publice peste un anumit prag de valoare.
Noua ZeelandăGuvernul, prin Ministry of Business, Innovation and Employment (MBIE), a anunțat că va cere BIM pentru proiectele publice majore până în 2024Implementarea este în curs.
Tabel 6

Propunere competențe pentru Rol BIM (nu ocupație) pentru România

Tehnician/Modelator din punctul nostru de vedere nu este necesar sa fie standardizat ca rol pentru că este foarte dependent de profesia de bază și de BIM use cases – este suficient sa obțină o diplomă de la un vendor software sau chiar să susțină un test contratimp la angajare.

Registre ocupaționale:

Standardizare internațională:

Referințe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *